مهم ترین اصول جذب4
4-توجه به روش برخورد با مخاطب در جذب كردن مخاطب، بايد مانند هر اثر هنري تلاش كرد، محتوايي خوب در شكل اثرگذار، به مخاطب ارائه شود و نبايد براي جذب يك موضوع هميشه از يك روش ثابت استفاده كرد، بلكه لازم است با توجه به شرايط حاكم بر زمان، شيوهاي مناسب و شايسته براي جذب مخاطب انتخاب كنيم. لازم به ذكر است آگاهي و توجه به شرايط زماني و مكاني، فردي و اجتماعي مخاطب، روند جذب را تسريع ميكند. زيرا اگر مخاطب در شرايطي باشد كه تعادل جسمي و روحي مناسبي ندارد و آمادگي پذيرش مطالب براي او نيست، نه تنها جذب مفاهيم ديني نميشود بلكه ارتباطش را با ما به حداقل ميرساند. از اين رو وقتي مطالب آموزشي و روش آن با سطح استعداد و توان و علاقهي كودك متناسب باشد، انگيزهی او براي يادگيري افزايش مييابد. چرا كه روش آموزشي مطابق با ميل و خواستهي آنان است و به دنبال افزايش انگيزه، فهم و يادگيري نيز عميق و دقيقتر ميشود. به دليل اين كه بين انگيزه و يادگيري رابطهي مستقيم و متقابل وجود دارد. هر چه مقدار انگيزه بيشتر باشد، يادگيري بيشتر و بهتر خواهد بودو هر چه يادگيري بهتر صورت گيرد، انگيزه بيشتر خواهد بود.[1] بنابراين اوليا و مربيان ضروري است براي اثرگذاري و جلوگيري از پيامدهاي منفي از روش يا روشهاي متناسب با موقعيتهاي مكاني، شرايط سني و جنسيتي و آداب و رسوم و…. انتخاب كنند. اميرالمؤمنين علي (علیه السلام) در اين باره ميفرمايد: «من كان له ولد صبا؛[2] هر كه فرزندي دارد با او كودكي كند». يعني رفتاري كودكانه مناسب با كودك انجام دهد